Sidor

söndag 8 mars 2009

Glädje och internationella kvinnodagen


Denn blogg börjar jag med att säga grattis till Ingela, kennel Tip-Top, som med sin första egenuppfödda tik igår blev BIM med cert. Ett stort grattis säger jag till henne och till Minous fodervärd Eva.

Jag sitter i soffan och har världens sötaste valp vid min sida! Tobbes dotter Cocos är så ljuvlig, funderar på att gömma henne när Gun-Mari kommer för att hämta henne och Cicci...

Glad, positiv, tuff, vacker och mycket älskvärd.

På bilden ser ni Cocos i min dotters knä, hon sprang glatt runt med Jessicas kamerafodral, försökte få ett kort på det - men se det gick inte. Hon var för kvick!



Igår blev min far utskriven från sjukhuset och vilar nu på hotellrummet istället. Nu väntar vi in besked om när de får flyga hem. När jag pratade med honom kände jag bara lycka i kroppen - det var min glada pappa igen!

Internationella kvinnodagen... ja, det som alltid kommer upp är rösträtt och visst har det blivit mycket bättre mot hur det såg ut när mina föräldrar var unga. Men är detta gott nog? Tittar på TV4, de intervjuade kvinnor på gatan - de unga ser det de lärt sig i skolan; rösträtt - men också hur det ser ut rörande löneskillnader. Men allt som har gjorts då? Att det faktiskt fungerar för kvinnor i Sverige att jobba idag. Att de kan ha en karriär om de så önskar, vilket ibland nästan känns som ett måste.

Samtidigt ska man som kvinna (oftast) skaffa familj, för så ska det vara! Men, men, men! Vem har tid att ta hand om barnen?? Kvinna eller man - det spelar ingen roll"! OJ detta är ett brännande för mig. Hur många är inte de barn som har föräldrar som jobbar mycket, i sig inget ont i det, men orkar föräldrarna sen ge barnen den tid de behöver att reflektera sin dag? Nä, det tycker inte jag, jag tycker att många barn har aktiviteter i massor när skolan slutat... NÄR ska de lära sig att ha tråkigt? och när ska de kunna få "bara vara"??

Nej, nu får det vara nog - skulle kunna fylla sida upp och sida ner kring detta - men det får nog vara till jag tar sats och studerar färdigt - det får nog bli åt det hållet i uppsatsen *ler*

Idag kommer Sandra hit med sin dvärgpudel Louie för att klippas, samtidigt kommer Tina med sina dvärgar - Wilma och Noa... summa sumarum blir det ett par timmar med 11 !! pudlar här hemma. Och vet ni, det funkar! Lite rörigt första stunden men sen lägger sig ett visst lugn i huset igen. Rätt häftigt - med mina boxrar hade det absolut INTE fungerat.

Vad mer... Sussi, Forsfararens kennel (http://www.forsfararens.com/) har sytt upp halsband till Edith och Doris... så om nu inte Tina vill betala , ja, då gör jag det gärna! Kajzzas halsband är bara så tjusigt - glömmer ibland att titta framåt utan tittar på Kajzza med sitt halsband - tala om att det är DET halsbandet till henne.

JO, med tanke på att jag har ljuvliga Cocos här - är det något ute i landet som är nyfiken och funderat på att skaffa sig en toy/dvärg? Hör av er till Jane, kennel Pandorans (http://www.pandorans.com/) , hon har valpar hemma hos sig. *er stort*

Nä, nu får det räcka! Hör av mig vidare om jag finner mer att skriva om idag.

2 kommentarer:

  1. Jag köper med mig något gott fika idag!

    SvaraRadera
  2. Ja nog finns det mycket man kan tänka på en dag som denna. Min mamman var aktiv kvinnokämpe inom politiken, men man kan ju vara aktiv på annat sätt också. En toy/dvärgpudel ------ nog vet jag en som skulle säga YESS!!! Men hon får inte tillstånd av sina tråkiga föräldrar...

    SvaraRadera