Sidor

tisdag 26 juli 2011

Belinda

Belinda kommer på tisdag 2 augusti operera sin ena höft. Efter en lång tids rehabilitering ska hon om än vara låghalt vara smärtfri och kunna fara runt i skog och mark precis som innan hon fick ont.

Veterinär Sofia Östberg på Bagarmossens djursjukhus har klämt och känt på henne och vi har även röntgat henne. Status blev en legh perthes.
Sjukdomen legh perthes har att göra med att en led, denna gång, höftleden (kulan) blir sjuk och förtvinar. Sofia är ortoped och var MYCKET bestämd med att påtala att någon ärftlighet på rasen pudel kan de inte finna. Den ENDA rasen som de ser att det ligger ärftlighet på är manchester terrier, och det är hon ju inte.
Sofia rekommenderade mig att inte avla på Belinda - vilket är så självklart det kan bli. Men att ta övriga i kullen och nära besläktat ur avel pga att Belinda har fått LP - det fanns det ingen som helst anledning till.

Tyvärr finns det väldigt lite att läsa sig till på svenska rörande sjukdomen - men jag känner att jag får lita på vad Sofia säger efter alla mina frågor och undringar. Jag kommer be Sofia skriva ner detta också utifall att ni nu är några som undrar över mina beslut kring detta.

Jag ber er hålla en tumme för att operationen på Belinda går bra och ber er också undvika prat utan att då kontakta mig istället.

Vänligen
Leone Nyman

4 kommentarer:

  1. Vad tråkigt! Vilken otur du har med dina tikar,tänkte på Susa först och så nu Belinda. Känner verkligen med dig. Hoppas nu att det går bra med operationen. Håller tummarna.

    Legg-Calvé-Perthes sjukdom (höftledssjukdom)förekommer också hos barn, främst pojkar, i 4-9-årsåldern. Beror på försämrad blodcirkulation till höftbenskulan. Orsaken till det är okänd. /Anna-Carin med Nelsson

    SvaraRadera
  2. Halloj!
    Håller alla tummar och tår för att OP går bra för det lilla trollet <3

    Kram till alla två och fyrbenta

    Majsan

    SvaraRadera
  3. Hejsan !
    Fy vad tråkigt att läsa om Belindas LP! Jag skuttade in här för att gratulera till din bruna BIM-valp i Mariefred! Så söt:)
    Tycker du är strong som öppet går ut med problemet och förklarar läget. Hoppas opertionen blir till belåtenhet, både för Belinda & dig!!! Lycka till!!!

    Varma hälsningar Åsa

    SvaraRadera