Sidor

lördag 22 oktober 2011

Rallylydnadstävling

Idag har jag tillsammans med mina 4-fota älsklingar tävlat rallylydnad!

Mitt fokus idag var: ANDAS, LÄS på skyltarna, PRATA med hunden och gå på RÄTT sida om skylten.
*klick* till mig idag!
Malva var först ut, superglad (förstås) och faktiskt riktigt fokuserad! En del snurr och strul på momentet backa med hunden framför dig 1-2-3 steg, där vrider hon sig för att komma in i fotposition och det blev ett dubbelkommando sista sittandet framför, momentet sitt-stå - då lägger hon sig ner istället för att ställa sig, jag har slarvat med att öva detta moment!
Domare: Liselott Gerdlind gav kommentaren: Glad hund, jobbar bra med handling.Tänk lite dämpande - hund lite het. OM domaren känt Malva skulle hon nog inte skrivit så - för så fokuserad på mig och jobba med mig har hon nog aldrig gjort! 65 poäng fick vi! Jag är supernöjd!

Monya startade som 2:a ekipage i andra gruppen, samtidigt som vi ska in så startar ett gammalt propellerflygplan... domaren frågade om det var ok att köra - vilket jag ansåg det vara. SÅ med ett plan startande 30 meter från oss kör vi på i banan! Monya har aldrig gjort detta tidigare mer än lösryckta delar.. studsfia hoppade på mig vid ett tillfälle, 3p avdrag, några nosningar och sträckt koppel i sista momentet - då var hon trött! själv gjorde jag fadäsen att inte stanna upp och sätta ihop fötterna i momentet sitt-gå runt hunden.. nybörjarfel! hela 10 p avdrag därav!
Domare: Liss-Britt Elegård gav kommentaren: Bra jobbat med en lycklig hund! Poängen för Monya blev - 77 poäng och godkänd!!

Kajzza, skruttan, superglad! matte har en boll i fickan (detta går hon igång på..). Kajzza fick sprutt i svansen och propellrade med sån fart att vi inte var i fas förrens efter ca 4 skyltar. Jag skrattade åt hennes glädje och snurrar åt fel håll vid ett tillfälle - 10p avdrag. Vid momentet sitt-gå runt hunden lyfter Kajzza på rumpan, jag får ner rumpan men får då avdrag för orolig hund med 3 p. Tar på mig detta då momentet inte är övat.
Domare: Liss-Britt Elegård gav kommentaren: Bra kontakt, väl kämpat! Kajzza är inte lättjobbad men oj så glad! Poäng: 79 poäng och godkänd!!

Jag grät av glädje

1 kommentar:

  1. Superflinke Drefvikere :-))Nå når jeg har gått RL-kurs forstår jeg alt mye bedre... Leste de svenske reglene i går kveld, og ser at her i Norge er max poeng 200, i Sverige er max poeng 100. Så Kajzza's 79 poeng er jo superbra :-))

    Kram fra Ascot og meg-

    SvaraRadera